Formål, finansiering og historikk
Ruteretur AS ble etablert i 2002, etter at det ble inngått en avtale mellom Miljødepartementet og Rutereturs eiere. Returselskapet er et non-profitt selskap som samler inn kasserte PCB-ruter over hele landet og sørger for at disse blir trygt behandlet. Ruteretur er eid av bransjen selv, via sentrale organisasjoner i bygg- og anleggsbransjen.
Bakgrunnen for etableringen av selskapet er at miljøgiften PCB, som ble benyttet i isolerglassruter på 60- og 70-tallet, ikke skal havne på avveier. Ruteretur har de siste årene samlet inn ca. 34 000 PCB-ruter årlig.
Avfallsforskriftens kapittel 14, Kasserte PCB-holdige isolerglassruter, stiller krav om at alle som produserer eller importerer isolerglassruter til det norske markedet skal sørge for en nedstrømsløsning til enhver som skal kassere PCB-ruter. Videre stilles det blant annet krav om at levering av PCB-ruter ikke skal koste mer enn det koster å levere ordinært avfall. For å få dekket merkostnaden med å samle inn og behandle PCB-ruter, betaler Rutereturs deltakere et miljøvederlag til Ruteretur, som for tiden er kr 11, for hver nye isolerglassrute som sendes ut på det norske markedet. I tillegg til å dekke kostnader for innsamling og behandling av PCB-ruter, dekker vederlaget også administrasjon og annen drift av returselskapet, samt informasjon om PCB-ruter, iht. de krav som regelverk og myndigheter stiller.
Ruteretur er det eneste godkjente returselskapet for PCB-ruter og vi sørger for at produsenter og importører av isolerglass får ivaretatt sine forpliktelser på en trygg og kostnadseffektiv måte.